onsdag den 12. december 2012

12. December. - Opskriften på Brunkager.

Her er den så - opskriften på (Verdens bedste) Brunkager. :) :)
ca. 250 stk. - eller ca. 2 dåser.



1/4 kg smør (det SKAL være smør!) smeltes med
1/4 kg sukker og ca. 200 g. sirup.

lige før det når kogepunktet tages gryden af og der tilsættes:

11/2 tsk. st. nelliker
1 tsk. kanel
11/4 tsk. potaske
(jeg blander bare krydderierne godt sammen)
og ca. 70 g. hakkede mandler.

Dette afkøles før der tilsættes ca. 1/2 kg mel

Dejen SKAL være noget klistret da den ellers smuldrer når kagerne skæres.

Rulles og sættes koldt - helst et døgn.

Skæres tyndt (2 - 3 mm)

Bages ved 190 grader 5 - 6 min.

Fortæl gerne hvad I synes hvis I afprøver opskriften.
---
Jeg har bestilt en julegave til mig fra mig - haha...
denne dies er på vej hjem til mig. Den synes jeg er så fin.
Får du julegave af dig? ;)

God onsdag derude i sneen.
Knus.

25 kommentarer:

  1. De brunkager ser gode ud!

    Lækker dies - er det den samme jeg har? Om jeg giver mig selv julegaver??? Hmmm altså tror ikke jeg ville kunne have sådan en herlighed ligge uden at pakke den op, fnis.

    Rigtig god dag
    Knus

    SvarSlet
  2. Opskriften er nærmest identisk med min farmors svenske pepperkakor - som er den brunkage opskrift vi bruger her i familien. (Der er bare sukat i og natron i stedet for potaske) og ja der er verdens bedste brunkager.

    SvarSlet
  3. De ser lækre ud dine kager. den die er da guf, hvilke mærke om man må spørge?
    nej jeg kunne aldrig finde på at give mig selv en julegave ....HOST HOST

    SvarSlet
  4. Rigtig lækker die... den har jeg også bestilt til mig selv... hi hi... tror nu godt nok den ligger i Papirhimlen og venter på jeg henter den... hi hi... Go' 12 dec

    SvarSlet
  5. Dine brunkager ser godt nok lækre ud - tak for opskriften.
    Om jeg giver mig selv julegaver - jow jow, op til flere gange om året ;)
    Kan du ha' en god dag.

    SvarSlet
  6. Mums - de ser lækker ud, de brunkager.

    Jeg sidder også og overvejer en lille julegave til min selv, for så for jeg da nået jeg ønsker mig ;O)

    Ha en dejlig 12. december

    SvarSlet
  7. De brunkager ser da bare himmelske ud, dem må vi da vist hellere prøve, og de ligner også den opskrift som jeg havde i min bog jeg arvede fra min mor, men som pludselig forsvandt sporløst LOL, så nu skal de her bare gemmes godt. Tusind tak for det.
    Fed lille die, den er også på min ønskeliste, men jeg tør ikke købe den nu, da jeg er så heldig, at min mand faktisk er virkelig god til at købe sådan noget til mig, så må hellere styre mig til efter jeg ser, hvad han finder på. Men vi kan jo også bruge en lille ekstra julegave efter jul, hvis den ikke skulle være der ikke? he he he

    SvarSlet
  8. Tror ikke jeg får prøvet din opskrift, ihvertfald ikke i år ;) Vi, to veninder og mig, havde store bagedag sidst i november, og der er stadig rigeligt med brunkager. Foruden at der stadig ligger en rulle i fryseren ;)

    I år tror jeg ikke jeg skal have nogen julegave af mig selv, ikke sådan decideret ihvertflad. Skal til midnatsscrap hos Picturing the world på fredag, og der kan jo risikerer at blive handlet lidt ;) Men det er jo ikke sådan rigtig julegave ;)

    SvarSlet
  9. Tak for opskriften og glæd dig til dien, som jeg selv var heldig at få fat i for et stykke tid siden.

    SvarSlet
  10. Mums... det ser godt ud. Ja jeg giver også mig selv gaver - ikke bare julegave. Jeg kan altid finde en anledning til at give mig selv en gave.

    SvarSlet
  11. De ser fine ud, dine brunkager.
    Lækker die jeg også har luret på.
    Men min mand er også god til at købe gaver, så jeg venter, og køber en efterjulegave i stedet =D
    God 12. dec.

    SvarSlet
  12. Jeg bager ikke brunkager, Max kan ikke lide dem (en fejl i hans opdragelse) og julegave "til mig fra mig" kunne jeg sagtens finde på, men nu må jeg heller sørge for at familien får hvad de skal have. knus morkaren.

    SvarSlet
  13. De ser lækre ud de brunkager, de ligner min mor´s.
    Lækker gave til dig selv. Jeg regner da med at købe en lille helt uundværlig ting til mig selv. :-))

    SvarSlet
  14. uha uha, sikke et lækkert indlæg. Brune kager er en absolut favorit og netop den die du har bestilt står også højt på min ønskeseddel :-)

    SvarSlet
  15. Mums de ser lækre ud... tak for opskrift. Nej, jeg tror ikke jeg får gaver af mig selv
    Ha en god 12.12.12, knuss

    SvarSlet
  16. Hvor lyder det lækkert med de brunkager!!!!!
    Jeg får kun én julegave, så ja jeg køber helt sikkert også til mig selv ; ) : )
    Hvor har du købt den fine die?

    SvarSlet
  17. Da jeg allerede bagte efter din opskrift sidste jul - og snart igen i år, ved jeg de smager fantastisk og er blevet byttet ud med min mors ellers ret lækre opskrift på brunkager.... Jeg har købt 37 Copic penne fra mig til mig i julegaver og de er pakket ud....

    SvarSlet
  18. De brunkager ser fine ud. Dem kunne vi da godt have brugt...hihi.

    Næh, jeg giver ikke mig selv julegave i år....tror jeg da ikke. Nu er tiden jo ikke forpasset endnu, men har ikke planer.
    Din gave er til gengæld rigtig smuk - og meget betænktsomt af dig.
    God 12.12.

    SvarSlet
  19. De ser lækre ud de brunkager - men kommer ikke til at lave dem - ville ikke kunne spise dem.
    Dien ser rigtig lækker ud. Men giver ikke mig self julegaver - jo ligesom Rafen skriver - flere gange om året - men ikke her til jul :)

    SvarSlet
  20. jeg har lige gemt opskriften, den jeg har er nemlig opgivet for mange år siden de bliver bare ikke gode, så jeg har i flere år bare valgt at købe dej i supermarkedet.
    Julegave til dig selv, smart så ved du at det passer og ikke skal byttes ;o)

    SvarSlet
  21. Wov hvor ser de lækre ud, den opskrift er gemt, så må jeg se om jeg ikke kan nå at lave en potion i år:).
    Jeg regner ikke med jeg får gave af mig selv i år;)

    SvarSlet
  22. Mums, nogle lækre brunkager! Tak for opskriften...hvis jeg sætter kaffen over, kommer du så forbi med et par brunkager? Så kan du da lige tage die med, så jeg kan prøve den lækre sag ...hi hi hi..

    SvarSlet
  23. Skøn die du har givet dig selv i julegave :) - og jeg tænker da næsten jeg skal ha' gave fra mig...men venter til der forhåbentlig bliver lidt udsalg hist og pist i januar ;)

    SvarSlet
  24. Dine kaker ser riktig lekre ut!
    Ha en fortsatt fin førjuls-uke :)

    ♥ klem, Inger

    SvarSlet
  25. Mums de ser gode ud dine brunkager : )
    Og lækker die du har bestilt hjem til dig selv : )
    Jeg køber ikke til mig selv i år men har tidligere gjort det, det var fra selveste julemanden til mig : )
    Rigtig god dag

    SvarSlet