tirsdag den 27. marts 2012

Nogen vil ha gult - andre vil ha grønt...

og nogen vil ha begge dele *G*
Da jeg sidste tirsdag afleverede de 2 gule påskeæg jeg havde lavet - blev jeg spurgt om jeg kunne lave 2 grønne til i aften.
Jeg fik dem lavet i aftes - så det kunne jeg jo godt.
De kom til at se sådan ud:
 Det er de mellemstore æg jeg igen har brugt - roserne er bare temmeligt store *G*

Der er nogle stykker der har spurgt efter opskriften på de Norske skolebrød jeg lavede i sidste uge, den får I da her:

Skolebrød (12 - 14 stk)

3½ dl mælk
50 g gær
100 g smør
1 dl sukker
½ tsk kardemomme
ca. 1 liter mel

1 portion æggecreme af en slags.

Lun mælken, rør gæren ud i mælken og tilsæt smeltet afkølet smør. Tilsæt sukker og kardemomme og ælt derefter med mel til dejen er tilpas.
Lad dejen hæve til ca. dobbelt størrelse. Ælt en enkelt gang under hævningen.
Tril dejen til boller og tryk dem ned midt på. Lad bollerne hæve til de er lette og fine. Læg en stor klat æggecreme i fordybningen på hver bolle og bag ved 250 grader (230 i varmluft) i ca. 10 - 12 minutter.
---
Pynt de afkølede boller med romglasur og dyp dem straks i en skål med kokosmel.

Æggecremen har jeg ikke lige en opskrift på - men det er da til at finde :)
God fornøjelse - og fortæl gerne når I har forsøgt med dem.
Jeg blev vild med de brød under en ferie i Norge for maaaaange år siden - og fik så tilfældigt opskriften fra en daværende kollega der havde en norsk kogebog - hehe.

God tirsdag.
Kram

18 kommentarer:

  1. This looks so very lovely! Nice Easter decoration! Thanks for your sweet comment on my blog Dorthe, have a nice day! Ira x

    SvarSlet
  2. Flotte æg.
    Spændende opskrift - bortset fra at jeg ikke ved hvad en æggecreme er. Er det ligesom kagecreme?

    SvarSlet
  3. Flot påskeæg. Det er da rigtigt flot i den grønne farve. Der blev jeg vist hook´d =D
    Tak for opskriften, passer vist fint her til påskedagene =D

    SvarSlet
  4. Nydelig egg.
    Jeg likte veldig godt den herlige grønnfargen.
    Kortene under her var også lekre.
    Og skolebollene (som det heter på vestlandet) ser jo helt proffe ut.

    SvarSlet
  5. >MUMS lyder lækkert. Tak for den opskrift. Og tak for din besked hos OSH - det er bestemt OK med hvidt papir i alle kort - man behøver bare ikke i de hvide kort, hvis det er træls at gøre det. =0)

    SvarSlet
  6. De æg er da lige så smukke som de gule, du har jo pyntede dem så smukt så man slet ikke tænker på om de nu burde være gule eller grønne, du er meget flittig og kreativ. knus morkaren.

    SvarSlet
  7. Det er godt nok et par flotte påskeæg du har lavet - dejligt når der er gang i forretningen ;-)

    SvarSlet
  8. Flotte æg igen igen. Nu bliver du nødt til at lave nogle i lilla også. Det er jo også en påske farve.

    SvarSlet
  9. Super flotte æg du har lavet - og den opskrift lyder da bare lækker

    SvarSlet
  10. Åh, hvor er de fine, dine æg!!
    Så flot dekorerede ..

    Jeg har modtaget brev fra dig i dag .. og ih, hvor jeg glæder mig til det må åbnes :)

    Knus :)

    SvarSlet
  11. Super flotte æg, meeen skulle du ikke prøve at lave et i lilla... ;o). Det ville garanteret blive smukt !!!

    SvarSlet
  12. Hej Dorthe, flotte påskeæg, det er dejligt med nogle flere farver, så kan man jo selv vælge, - tusind tak for opskriften på skolebollerne, den skal afprøves her til påske, selvom de kan spises hele året rundt, god påske til dig og dine. Mange hilsner Annelise K. Skive

    SvarSlet
  13. århh flot æg i skøn påskefarve
    tak for opskriften

    SvarSlet
  14. Det er sørme nogle flotte æg!

    SvarSlet
  15. Hvor er det nogle flotte æg.

    SvarSlet
  16. Hvor er de smukke i en dejlig grøn farver. Tak for opskrift.
    God onsdag, knus

    SvarSlet
  17. Super flot i den grønne farve, så har du vel fået bestilling på nogle flere, ha ha.

    SvarSlet